Зимова подорож: «Йошкар-Ола - Кіров - Нарьян-Мар - Каратайка - Воркута - Сиктивкар - Кіров - Сернур» «БНК

Блогер з Марій Ел Микола Данилов поділився враженнями про свою першу поїздку на Північ. БНК пропонує його розповідь увазі читачів. Блогер з Марій Ел   Микола Данилов   поділився враженнями про свою першу поїздку на Північ

фото mikovasky.blogspot.ru

Настали зимові довгі канікули, і я відправився в свою першу подорож по півночі Росії. Мій друг Діма запросив мене в гості в заполярний Ненецький округ.

Підготовка до поїздки була недовгою. Я думав, що найголовнішим проміжком шляху буде дорога до Нарьян-Мара, але згодом виявилося, що це тільки початок. А, втім, про все по-порядку ...

Частина 1. Йошкар-Ола - Кіров

Рейс літака був призначений на 13.40 і по всіх маршрутах автобусів я на нього не встигав. Я вибрав альтернативний перевірений мною не раз спосіб пересування: пошук попутної машини через сайт blablacar.ru. З усіх запропонованих варіантів найзручнішим був виїзд о першій годині ночі. Дочекавшись цього часу, виявилося, що машина з-за відсутності інших попутників не поїхала. Але цей же водій збирався їхати до г.Котельніч о 3:40 ранку. Я зрозумів, що спати в цю ніч перед вильотом мені не доведеться.

В 3:50 ранку я виїхав на машині з Йошкар-Оли. О 6:10 ми прибули на станцію міста Котельнич. Водій попутної машини заощадив в дорозі зі мною 300 рублів. В дорозі я продумував свій наступний маршрут і хотів вибрати так само попутну машину через blablacar, або ж відправитися на рейсовому автобусі. Попутних машин не виявилося, а автовокзал відкривався тільки о 7 годині ранку. Мені пощастило з електричкою, яка о 6:35 відправлялася в Кіров.

В останній раз я їздив на електричці разом з батьком. Це було моє літню подорож до Сибіру і на Байкал.

Безсонна ніч дала про себе знати: я проспав всі дві години шляху, зрідка прокидаючись на численних зупинках, яка здійснювала електричка.

О пів на дев'яту ранку я вийшов на ж / д вокзалі міста Кіров. Знайоме місце, тут я поснідав і прикупив в дорогу речі. Через кілька годин мій шлях продовжився на таксі до аеропорту Победілово, основного авіавокзала міста Кіров. 23 кілометри на таксометрі відрахували мені суму в 400 рублів (сюди входив і багаж). Справжній святковий тариф.

Частина 2. Кіров - Нарьян-Мар

Кіров - Нарьян-Мар

Літак рейсу Кіров - Нарьян-Мар

Пройшовши внутрішню митницю, ми сіли в сучасний 50-місний літак авіакомпанії «Коміавіатранс». Перед посадкою і за кілька хвилин до приземлення я познайомився з двома земляками з п. Моркам, які летіли разом зі мною. Один з них був терміново викликаний організацією на вахту, а другий летів в гості до сина.

Квиток на літак був куплений через сайт цієї ж авіакомпанії і відразу приваблював своєю ціною. У перший день продажів ціна польоту була 3000 рублів, в наступні дні ціна зросла до 5700 рублів. Я вперше летів рейсом цієї авіакомпанії і в цілому залишився задоволений обслуговуванням. Півтори години польоту був комфортними, в тому числі і завдяки прохолодних напоїв, які були запропоновані пасажирам на борту.

Частина 3. Нарьян-Мар

Аеропорт Нарьян-Мара зустрів нас морозною погодою. Мені треба було пробути в цьому місті 3 дні. Перший рейс до Каратайкі був призначений тільки на 6 січня. Я знав про це ще коли готувався до поїздки. Але не знав, що купити квиток на цей рейс буде не так-то просто. У довідковій мені сказали, що квитків на рейс немає, бронювання місця моїм другом в Каратайке не має сили. Загалом, мені сказали підійти 5 січня, коли каса попереднього продажу квитків буде відкрито.

Подбавши про своє перебування ці три дні, я розміститися в однокімнатній квартирі, яку надав мені земляк, живе вже кілька років в Нарьян-Маре. Я розмістився в п. Шукачів.

Кілька слів про послуги таксі в Нарьян-Маре. Той, хто зустрічає мене чоловік дав мені кілька номерів, з яких відповідь на дзвінок пішов на номері таксі «Бистрофф». Новорічний тариф з аеропорту до п.Іскателей мені обійшовся в 270 рублів. Тільки потім, вивчивши маршрути міського та приміського транспорту я зрозумів, що дістатися до селища можна було з пересадкою на зупинці «Електростанція» і шлях мені обійшовся б всього в 70 рублів.

Перший ранок у столиці Ненецького Автономного округу було для мене незвичайним. Я прокидався кілька разів, визирав у вікно, але світліше все не ставало. Тільки після 10 години ранку я помітив прояснення.

Дерев'яна церква в Нарьян-Маре

Цей день я вирішив присвятити знайомству з містом. З п. Шукачів в м Нарьян-Мар ходять два рейси: 411 і 413. Періодичність кожного з них становить півгодини. Автобуси досить комфортабельні і на кожній зупинці з радіо доноситься чіткий чоловічий голос диктора з інформацією про назву поточної і наступної зупинки.

Я почав свій маршрут з дерев'яної церкви, яка була мені вже знайома при перегляді фотографій в інтернеті.

За двогодинну прогулянку по місту було цікаво спостерігати за місцевими жителями. Здавалося, вони живуть тут розміреним спокійним життям.

Після обіду я вирішив познайомитися з місцевими віруючими людьми. В інтернеті я знайшов три адреси, де проходять богослужіння в місті церква адвентистів, баптистів і євангельських християн. Я подзвонили зустрівся з Євгеном і Оленою. Було приємно, що в такому північному місті є люди, готові служити Богу і людям не дивлячись на суворі умови життя.

Третій день в Нарьян-Маре пройшов в прогулянці по магазинах. Друг замовив кілька речей для побуту, які в їх магазинах коштують втридорога. Практично весь день я провів у пошуках різноманітних речей. Територією місто трохи більше перевищує знайомий мені Сернур, тому я практично не користувався громадським транспортом (по місту і передмістю курсують 6 автобусів в будні і 5 у вихідні та святкові дні).

Ціни на основні продукти значно вище, ніж в Марій Ел. Наприклад, буханець чорного і білого хліба коштує тут 28 рублів.

Частина 4. Нарьян-Мар - Каратайка

Вранці перед вильотом я виїхав на таксі в аеропорт. Напередодні ввечері я замовив машину на 5 ранку, щоб точно бути впевненим в тому, що зможу потрапити на рейс.

В аеропорту я був першим серед пасажирів. І до 6 ранку залишався один в невеликому залі очікування. За годину до відкриття реєстрації та відкриття кас з'явилися ще дві людини, у яких не було квитка в Каратайку. Батько і син приїхали на вокзал так само як я без квитків і без попереднього запису. Після нас на рейс записався ще одна людина.

Реєстрація та купівля квитків на рейс в Каратайку має свої особливості. По-перше, квиток на рейс продається за 45 днів до відправлення і продається тільки в касах аеропорту в Нарьян-Маре або в Каратайке. По-друге, на рейс можна записатися. Тобто людина сама або інша людина повинна подати дані про пасажира на певну дату і рейс. По-третє, якщо людина без квитка і записи хоче полетіти в певний день, то повинен прийти в день вильоту і з 7:00 до 7:30 ранку і записатися на рейс і при наявності вільних місць може купити квиток.

У моєму випадку спрацювала запис. Мій друг записав мене на рейс ще в грудні. Другий момент - я був першим, хто був у живій черзі на запис. Підсумок: я купив єдиний квиток відразу після відкриття кас.

Всі інші три людини залишилися без квитка і купили його тільки після того, як завершилася реєстрація всіх бажаючих.

ВИСНОВОК: якщо ви хочете полетіти в Каратайку, то краще за все купити квиток заздалегідь або щоб хтось записав вас на рейс.

Політ в Каратайку здійснюється на вертольоті Мі-8 або на літаку АН-2.

Політ в Каратайку здійснюється на вертольоті Мі-8 або на літаку АН-2

Перше сонце в цьому році

Після зльоту моєму погляду відкрилися безкраї простори півночі. Усередині мене переповнювали особливі почуття вражень від польоту.

Баренцове море

Ми пролітали над зимниками і газовими трасами північних родовищ, далеко світило піднімається над горизонтом сонце. Безкраї простори півночі здавалися нескінченними. Північний полюс відбивав промені сонця своїм темно-синім відтінком. Дві години польоту пройшли непомітно. І ось в ілюмінаторі літака з'явилися будинки.

І ось в ілюмінаторі літака з'явилися будинки

Підлітаємо до селища

Ми облетіли село зліва і приземлилися на невеликому аеродромі.

Після приземлення нас зустрічають місцеві жителі

Внизу здавалося нас зустрічає все село. Ан-2 обступили безліч снігоходів і зустрічаючих людей.

- Нарешті!

Частина 5. Каратайка

Каратайка

Вулиця Набережна

Невелике селище за полярним колом побудований з численних одноповерхових дерев'яних будинків на палях. У центрі Каратайкі красується головна визначна пам'ятка - двоповерхова школа.

Коли ми приземлилися, я познайомився з місцевим дільничним, який за інструкцією зустрічає кожен літак. Стас Ігорович недавно отримав звання народного дільничного Росії і вже кілька років сумлінно несе службу в цьому далекому селі.

центр селища

У селі практично немає машин (першу »Ниву» я зустрів тільки ввечері другого дня). Основний вид транспорту - снігоходи і бурани. В останній день свого перебування я зустрів собачу упряжку. За словами місцевих жителів, такий спосіб пересування був раніше дуже поширеним. Не побачив я, на жаль, жодної оленячої упряжки, як і власне оленів. Чуми оленярів зі стадами оленів в цьому році пішли на багато десятків кілометрів від Каратайкі.

При школі є інтернат, де живуть представники інших населених пунктів і діти корінного населення - ненці.

За продуктами першої необхідності місцеві жителі ходять в три магазини. Відпочивають в місцевому клубі і єдиному кафе.

Відпочивають в місцевому клубі і єдиному кафе

Обігрів будинків здійснює котельня, яка обслуговує лише частину села.

В основному місцеві жителі обігріваються своїми грубками за допомогою дров і вугілля. Вугілля завозиться морським шляхом по морю і річках з Архангельська. Тонна дров коштує 6-7 тисяч рублів, тонна вугілля 2-3 тисяч рублів.

Приватних бань трохи через дефіцит дров. У Каратайке є громадська лазня. У радянські роки тут був свій колгосп, господарства по рибному промислу. Зараз в селі практично немає роботи. Вся зайнятість населення пов'язана із забезпеченням життя.

Температура повітря в дні мого перебування в гостях не піднімалася вище -20 градусів морозу.

Місцеві жителі стверджують, що ця зима тепла і були зими суворіші.

У четвертий день я вперше виїхав за межі села.

Костянтин, місцевий житель і земляк з Йошкар-Оли, організував прогулянку на снігоході по річці Каратайке. Пронизливий вітер разом з температурою нижче 30 градусів морозу пробирав на ходу снігохода крізь валянки. Ми проїхали порт, і доїхали до однієї з покинутих хат рибалок.

Ми проїхали порт, і доїхали до однієї з покинутих хат рибалок

Рибальський будиночок на річці

Таких будиночків за твердженням Кістки раніше було багато. Під час заметілі рибалки могли спокійно сховатися від негоди.

Костя переїхав сюди більше п'яти років тому. Тут же живе його сім'я, і ​​він вже не уявляє свого життя без півночі. Він працює водієм на снігоході і часто займається промислом:

- Сюди потрібно приїжджати в травні-червні, коли починається льодохід і стає тепло. Це прекрасний час для полювання і риболовлі, - запевняє мене Костя.

А ввечері ми зустрілися за чашкою чаю з іншими земляками з Марій Ел, які пов'язали своє життя з суворими північними реаліями.

Мені вперше дали спробувати заморожену сиру рибу. Омуль, який я пробував день назад в копченому вигляді, в сирому вигляді з сіллю приємно танув у роті.

Наступного вечора я познайомився з ще однією сім'єю з Марій Ел. Світлана Іванівна і Петро Митрофанович переїхали в Каратайку в 1994 році. Зараз вони обидва керують підрозділами. Чоловік начальник радіовузла і дружина - завідувачка кафе.

В останні дні свого 10-денного перебування в Каратайке я встиг і фізично попрацювати: прорубав ополонку в річці, звідки Діма бере питну воду, розколов близько кубометра дров.

Ми два рази сходили в громадську лазню, і я відвідав місцеву школу.

В цілому, селище Каратайка досить придатний для життя.

центр селища

Тут є вся інфраструктура для нормального життя і роботи.

Частина 6. Каратайка - Воркута

Спочатку, коли я ще планував дорогу, мій друг Діма запропонував мені варіант виїхати з Каратайкі наземним транспортом. 1-2 з Воркути в село ходять всюдиходи. Цього разу вони прийшли 17 січня і привезли продукти. Назад вони від'їжджали в цей же вечір. Світлані Іванівні вдалося домовитися щоб мене взяли в вантажному приміщенні.

Світлані Іванівні вдалося домовитися щоб мене взяли в вантажному приміщенні

За п'ять хвилин до від'їзду з Каратайкі

Попрощавшись з одним і новими знайомими, я відправився в шлях. Ми зупинялися кожні дві години і через 5 годин доїхали до Бази або Олексій і Дмитро, водії всюдихода його називають «Малий полк». Це місце відпочинку для всіх, хто пересувається по тундрі в цій місцевості. Тут постійно живе сім'я Сергій і Тетяна. Вони гостинно зустрілися нас вечірніх подорожніх і пригостили борщем і чаєм. За бесідою я дізнався, що Олексій уже 14 років водить всюдихід і за ці роки різний побачив:

- Скільки техніки і людей вже потонуло ... Ми їздимо по різних маршрутах круглий рік.

Ми їздимо по різних маршрутах круглий рік

Один із застряглих всюдиходів в тундрі

Коли він дізнався, що я займаюся відеозйомкою, він розповів, як одного разу віз туристів, які вирішили зняти на відео красивий кадр входу і виходу всюдихода в одну і з води.

- Вони причепили відеокамеру над гусеницею, хоча я їх попередив, що камера може злетіти. Після проходження річки камери на місці не виявилося ...

Дорога до Воркути мені здалася суцільними підйомами та спусками. Мене добре потрясло і покатало. До цього додавалася спека всередині відсіку, де я перебував. Тепле повітря, що виходить з двигуна швидко нагрівав приміщення, і мені доводилося знімати з себе верхній одяг. Єдиною втіхою були виходи на свіже морозне повітря кожні дві години дороги.

Після приїзду в Воркуту

Частина 7. Воркута - Сиктивкар - Кіров - Сернур

Частина, що залишилася шляху додому зайняла у мене близько двох діб. Я купив квиток на плацкартний вагон з Воркути до Сиктивкара і більше діб добирався до столиці Республіки Комі.

Ж / д вокзал у Воркуті

Моїм попутником в поїзді була студентка педагогічного університету Сиктивкара. За кілька годин бесіди з Дариною я згадав свої студентські роки і роки роботи в школі. Ну, а моя попутниця розповіла про життя людей у ​​Воркуті і її околицях. Це заповнило моє бажання більше дізнатися про місто Воркуті, в якому я провів шість годин, більшу частину часу просидівши на ж / д вокзалі.

У Сиктивкарі мене зустрів друг, і я провів у них 5 годин на гостях між рейсами поїзда і автобуса до Кірова. Дорога до Кірова зайняла всю ніч, і до 6 години я вже був в Кірові. В 7 ранку я вирушив на автобусі Кіров - Чебоксари, який слід маршрутом через Сернур.

На кордоні з Республікою Марій Ел я пережив особливу радість повернення додому. Так завершилося моя перша подорож на Північ. Зима в Марій Ел мені вже ніколи не здасться холодною.