Алтай 2015

З 26 травня по 1 червня 2015 року діти з дитячого об'єднання «Юний геолог» Корміловскій Будинку дитячої творчості стали учасниками захоплюючої експедиції по Алтайському краю.

Мета нашої експедиції - знайомство з природними ресурсами Алтаю, і, природно, відбір зразків мінералів і гірських порід для особистих колекцій і колекції ДДТ.

Протягом травня ми зідзвонювалися з методистом Заринского Центру дитячої творчості Фатуевой Юлією Іванівною, становили маршрут нашої експедиції.

27 травня рано вранці ми прибули в Барнаул, практично відразу сіли на першу електричку до Тягун. Від Барнаула до Заринськ - дві години дороги. Природа дуже мальовнича - ми спостерігали залиту на багато кілометрів зрозумію Обі (зійшла перша хвиля паводку), узлісся лісів нібито «горять вогнем» - це цвітуть смаження (місцева назва купальниці азіатській).

На пероні Заринськ нас зустріли директор МБОУ ДОД «Центр дитячої творчості» Торопова Світлана Сергіївна і методист Фатуева Юлія Іванівна. До філії ЦДТ, еколого-туристичного відділу (колишня станція юннатів), ми дійшли пішки, він знаходиться поруч з вокзалом. До обіду повинні були під'їхати юні геологи з клубу ім. П.М. Бондаренко р Новосибірська, а до їх приїзду ми вирішили прогулятися по місту. Заринск нам дуже сподобався - компактний, чистий, затишне містечко, розташоване на берегах річки Чумиш. Чумиш в цьому році теж сильно розливався, будинки в заплаві були підтоплені.

Прогулявшись по Заринск і зустрівши на автовокзалі новосибирцев, ми вирушили на екскурсію по місту.

Спочатку нас познайомили з Центром дитячої творчості - величезний будинок, безліч гуртків різних напрямки, але особливо нам запам'ятався музей «Історія туризму і краєзнавства міста Заринськ». У двох просторих кабінетах - експонати, зібрані юними краєзнавцями Заринськ, один зал повністю присвячений геології - вітрини з мінералами і гірськими породами Алтаю, Росії. Дуже сподобався макет, що відображає життя тварин і рослин в мезозойської ери.

Потім на «Газелі», яку нам надав ЦДТ, ми вирушили в межпоселенческого краєзнавчий музей. Музей налічує близько 14500 одиниць зберігання, з них 9400 - в основному фонді, є для відвідувачів. Дуже багато етнографічних експонатів, монет, зброї. Хлопців зацікавили зали «Побут селян Прічумишье», «Солдати землі Сорокинської».

Від екскурсовода ми дізналися, що місто Заринск молодий - він утворений в 1979 році при злитті райцентру Сорокино і пристанційного селища Заринськ.

28 травня з ранку ми вирушили на екскурсію на містоутворююче підприємство «Алтай - КОКС». Потрапити туди непросто, але директор ЦДТ Світлана Сергіївна домовилася з керівництвом, і нас пропустили на комбінат, правда, всі процеси, що відбуваються на території, ми спостерігали з вікна автобуса, пересуватися стороннім по комбінату заборонено. Та й територія «Алтай - КОКС» розміром навіть більше самого Заринськ. На комбінаті працює 3500 осіб.

У музеї комбінату ми познайомилися з історією створення заводу, зі стадіями виробництва коксу. Кокс виходить шляхом коксування кам'яного вугілля (вугілля йде з Кузбасу) при температурі 1100 градусів без доступу кисню. Потім він остуджують водою в башті до температури 200-250 градусів. З вежі в цей час виривається величезна кількість пара, над комбінатом піднімаються вигадливі білі хмари. І це відбувається кожні 10 хвилин.

Весь процес виробництва коксу ми спостерігали з вікна автобуса. Екскурсовод сказала, що нам дуже пощастило, ми бачили розвантаження двох печей, а група перед нами так і не побачила це захоплююче видовище, так як була перезміна. Кокс використовується в основному для виробництва чавуну, 70% продукції ВАТ «Алтай-КОКС» йде на експорт до Німеччини, Індії, Казахстан, Угорщину, Словаччину.

Пообідавши в ліцеї «Бригантина» (тут ми харчувалися два дня, смачно і дешево), ми виїхали в село Жуланіха, в околицях якої, на березі річки Жуланіхі, знаходяться виходи бокситів. Поки ми добиралися до Жуланіхі, почався дощ. Але перечікувати його було не можна, так як потім можна було просто не виїхати з села, дорога ґрунтова. І ми вирушили на боксити під дощем. Він дуже швидко закінчився, а потім це стало неважливо, так як, побачивши прояв бокситів, хлопці кинулися «добувати» зразки прямо з річки. Вода була тепла, зразків набрали багато, а потім вище за течією, в лівому борту річки ми побачили ще виходи бокситів. В результаті набрали стільки зразків, що ледве забрали їх до «Газелі».

Кінцева точка 28 травня - це село Казанцева, де знаходиться туристичний притулок ЦДТ, тут ми і вивантажилися зі своїми речами та камінням. А зустрів нас в цьому притулку педагог додаткової освіти ЦДТ Чистяков Олександр Анатолійович, який приїхав на день раніше нас, протопив будиночок, ми приготували на грубці вечерю, а потім довго сиділи біля вогнища, співали пісні, пекли картоплю. Олександр Анатолійович керує гуртками «Юний археолог» і «Туризм для всіх», знає всі околиці Казанцева, дуже цікавий співрозмовник і екскурсовод.

Вранці 29 травня ми вирушили на занедбаний щебеневий кар'єр. У кар'єрі ми вчилися працювати з гірським компасом, вимірювали елементи залягання, описували відібрані зразки (глинистий сланець, гетит, гематит, кварц). Потім ми познайомилися з ще однією визначною пам'яткою села Казанцева - кедрової гаєм. Роща дуже красива, на могутніх кедрині вже є молоденькі шишки. Роща знаходиться під охороною держави (пам'ятник природи місцевого значення). Потім ми побували на колишньому підвісному мосту, який з'єднував Казанцева з селами, що знаходяться на тому березі. Зараз від нього залишилися тільки сталеві троси, дерев'яне покриття зруйновано.

Після обіду ми вирушили на річку Аламбай, в заплаві якої знаходиться освячений джерело. Вода в джерелі - чистісінька, набрали її і привезли додому. Потім по берегу річки ми пішли в покинуту село Журавлиха, тут ми побачили печі для випалювання вапна, які були зроблені прямо в землі. Є маленькі печі, до півтора метрів в діаметрі, і великі, 5-6 метрів в діаметрі, глибиною до 5 метрів. Випалюванням вапна займалися старообрядці.

На зворотному шляху ми вже за традицією потрапили під дощ, але нас чекав теплий будиночок, банька і вечерю, приготований черговими. Хлопчаки з задоволенням допомагали топити баню, колоти дрова. Після лазні пили чай з травами, хлопці записували свої враження за день.

Всю ніч йшов дощ, і вранці 30-го травня нічого не змінилося. По єдиній дорозі Казанцева текла справжня річка, а нам треба було зі зразками і речами пройти три кілометри до станції Смазнёво, щоб на електричці поїхати в Заринск. Не буду розповідати, як ми «повзли» по калюжах і бруду, це і так зрозуміло ...

Добравшись до Заринськ, ми виїхали в каменерізний цех. Хлопців вразили величезні алмазні диски (до 1 метра в діаметрі), якими пиляють гірські породи (мармур, габро, граніт). Тут нам розпиляли наші зразки бокситів і дали покопатися в кам'яних обрізаннях, де ми набрали пристойні зразки нефриту, чароита, ревневской яшми. Співробітник камнерезного цеху показав нам вази з чароита і ревневской яшми (зменшена копія «Цариці ваз»), які вони виточили самі, і подарував на пам'ять мармурові вази (і нам, і новосибирцам).

Незважаючи на знову починається дощ, ми вирушили в село Старокопилово, на родовище різнокольорових глин. Родовище розташоване в правому березі річки Чумиш і представляє дуже мальовниче видовище. В геологічному відношенні - це кори вивітрювання, вік відкладень - близько 400 мільйонів років. Родовище занесено до «Червоної книги Алтаю». Глини з давніх часів використовувалися місцевим населенням для приготування фарб, якими розписували хати, печі, лиштви, двері будинків. Ці візерунки ми бачили в межпоселенческого музеї.

Дуже не хотілося їхати, але знову насувався дощ, і треба було якось вибиратися з цих різнокольорових глин. Довелося «підштовхнути» «Газель», але ми вибралися! Водій, Микола Олексійович - справжній професіонал, знає всі дороги, і об'їзні шляхи.

31 травня - день від'їзду. О сьомій ранку проводили новосибирцев, погуляли по місту, закупили продукти на зворотну дорогу, і в обід поїхали в Барнаул.

У Барнаулі нас вже чекали в музеї «Світ каменю». Ми прослухали захоплюючу лекцію про історію створення музею, познайомилися з колекцією мінералів і гірських порід Алтаю, дорогоцінними і каменями світу, з роботами алтайських майстрів - каменярів.

Потім ми гуляли по Барнаулу, знайомилися з визначними пам'ятками міста. О 24.00 ми сіли в поїзд Барнаул - Москва і в обід першого червня було вдома.

Думаю, що наша експедиція запам'ятається юним геологам. Хлопці придбали нових друзів, вчилися спілкуватися, отримали геологічні навички, відібрали зразки гірських порід і мінералів.

Висловлюємо велику подяку колективу Заринского ЦДТ, за надану підтримку нашої експедиції.

А нам дуже хотілося б повернутися в Заринск ще раз, адже стільки місць можна ще відвідати - ми не дісталися до Тягун, де є золотодобувні драги, до Тогулёнка, де стоїть глуха «черневая» тайга (місцева назва), до вапняних скель. У путівнику по Заринск району вказані всі цікаві місця, і їх чимало.

У нас все попереду - походи, експедиції по рідному краю і по країні, олімпіади, зльоти, зустрічі з друзями - молодими геологами!